NL / EN
NL / EN

We optimise
your Real Estate

Dankzij de analyse van ORE wordt duidelijk welke aanpassingen er nodig zijn in de woning om de kale huur te verhogen, de servicekosten te optimaliseren en de woning energiezuiniger te maken. Alles met het doel om de woning beter te laten renderen.

In Nederland worden gereguleerde huurprijzen bepaald aan de hand van het Woning Waardering Stelsel (WWS). De zogeheten puntentelling bepaalt welke huurprijs een belegger wettelijk mag vragen aan zijn huurder. Vanaf 1 juli 2024 is deze puntentelling opgerekt en vallen hierdoor kale huren tot € 1.157,95 per maand voortaan in de gereguleerde sector*. Dit kan voor problemen zorgen bij beleggers die een rendementsberekening hebben gebaseerd op marktconforme huurprijzen in de vrije sector. Zij moeten de huurprijs van de woning verlagen om aan de nieuwe wetgeving te voldoen waardoor het bij aanvang beoogde rendement, niet meer haalbaar is.

We optimise
your Real Estate

Dankzij de analyse van ORE wordt duidelijk welke aanpassingen er nodig zijn in de woning om de kale huur te verhogen, de servicekosten te optimaliseren en de woning energiezuiniger te maken. Alles met het doel om de woning beter te laten renderen.

In Nederland worden gereguleerde huurprijzen bepaald aan de hand van het Woning Waardering Stelsel (WWS). De zogeheten puntentelling bepaalt welke huurprijs een belegger wettelijk mag vragen aan zijn huurder. Vanaf 1 juli 2024 is deze puntentelling opgerekt en vallen hierdoor kale huren tot € 1.157,95 per maand voortaan in de gereguleerde sector*. Dit kan voor problemen zorgen bij beleggers die een rendementsberekening hebben gebaseerd op marktconforme huurprijzen in de vrije sector. Zij moeten de huurprijs van de woning verlagen om aan de nieuwe wetgeving te voldoen waardoor het bij aanvang beoogde rendement, niet meer haalbaar is.

Dit kan voor problemen zorgen bij beleggers die een rendementsberekening hebben gebaseerd op marktconforme huurprijzen in de vrije sector. Zij moeten de huurprijs van de woning verlagen om aan de nieuwe wetgeving te voldoen waardoor het bij aanvang beoogde rendement, niet meer haalbaar is.

De energiezuinigheid van een woning gaat zwaarder meetellen in het nieuwe Woning Waardering Stelsel en daardoor meer invloed krijgen op de huurprestatie van de woning. Het is voor beleggers van belang om precies te weten hoe hun vastgoed presteert op gebied van energiezuinigheid en hoe dit kan worden geoptimaliseerd.

ORE berekent hoe een beleggingspand op dit moment presteert op het gebied van kale huur (volgens WWS), servicekosten en energieprestatie. Daarbij wordt een adviesrapport opgesteld om de belegger inzicht te geven in de aanpassingen die nodig zijn om de huurprestatie te optimaliseren.

Om inzage te krijgen in de huidige prestatie van uw beleggingsvastgoed biedt ORE de volgende diensten:

How it works

Aan de hand van bestaande documentatie, een opname op locatie en gespecialiseerde software wordt een duidelijke rapportage opgemaakt hoe het beleggingsobject op de diverse vlakken geoptimaliseerd kan worden. Dit is inclusief concrete verbetermaatregelen, terugverdientijd en beschikbare subsidies. De uitvoering hiervan gebeurt door middel van een aantal stappen:
  • Uitwerking WWS-puntentellingen van de woning bij start huurperiode (aanvangshuur);
  • Uitwerking WWS-puntentellingen van de woning volgens nieuwe puntentelling (geldend vanaf 1 juli 2024) + inzage in de benodigde aanpassingen om het aantal WWS-punten te maximaliseren;
  • Analyse servicekosten volgens huurovereenkomst vs. werkelijke servicekosten;
  • Analyse huidige energieprestatie + inzage in benodigde aanpassingen om energieprestatie te verbeteren (= energielabelverbetering inclusief kosten vs. terugverdientijd);
  • Om de belegger in het complete optimalisatietraject te ontzorgen kan ORE de benodigde werkzaamheden ook uit laten voeren door haar gespecialiseerde partners.

  • Neem voor meer informatie over de mogelijkheden en offerteaanvragen graag contact met ons op en/of kom langs voor een vrijblijvend gesprek.
*) Huidige wet- en regelgeving is onderhevig aan verandering, aangestuurd door de Rijksoverheid. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan de tekst op deze website.

**) Zowel de analyse als het adviesrapport worden (deels) gesubsidieerd door de overheid. Ook zijn er subsidies beschikbaar voor de investeringen die moeten worden gedaan naar aanleiding van het rapport. De subsidiemogelijkheden zijn onderdeel van het adviesrapport en kunnen desgewenst ook voor de belegger worden aangevraagd.

Stap 1

Kennismaking en analyse van het beleggingsobject

Optioneel: begeleiding uitvoering benodigde investeringen. 

Stap 2

Rapportage huidige huurprestatie a.d.h.v. WWS-puntenstelsel

Optioneel: begeleiding uitvoering benodigde investeringen. 

Stap 3

Adviesrapport gewenste huur- en energieprestatie incl. investeringskosten, subsidiemogelijkheden en terugverdientijd

a

Stap 4

Analyse huidige energieprestatie + verduurzamingsmogelijkheden

Optioneel: begeleiding uitvoering benodigde investeringen. 

Stap 1
Kennismaking en analyse van het beleggingsobject

Stap 2
Rapportage huidige huur- en energieprestatie

Stap 3
Adviesrapport gewenste prestatie incl. investeringskosten, subsidiemogelijkheden en terugverdientijd 

Stap 4
Optioneel: uitvoering van de benodigde investeringen 

Vorige slide
Volgende slide